Els pobles lliures

Teresa Casals
Teresa Casals
Associada a Reagrupament

Els pobles lliures poden imaginar el seu futur pròxim i poden planificar quina ha de ser la preparació dels seus joves perquè puguin viure aquest futur amb perspectives d'èxit personal i professional per contribuir, així, al benefici col·lectiu. Tothom sap la importància que l'escola té per a la formació dels joves i per al futur d'un país. És per això que nosaltres hauríem de poder planificar quina és l'escola que ens convé per poder assolir els objectius que ens proposem aconseguir com a poble. Però no ho podem fer perquè no som lliures.

L'Estat espanyol estableix un currículum obligatori per a tot l'Estat i, cada vegada més, intenta reduir la capacitat que li queda a la Generalitat per aplicar les seves polítiques educatives. Aquest control, amb l'objectiu unificador que caracteritza els estats colonials, afecta els continguts educatius i té com a màxima expressió l'obsessió per imposar el castellà com a única llengua important de l'estat. Avui, i per acabar els articles que he dedicat a parlar de les conseqüències lingüístiques de la sentència del Tribunal Constitucional, us parlaré de l'argumentació de la sentència pel que fa a l'ensenyament obligatori i a la llengua castellana.

L'Estat té la facultat de vetllar pel respecte dels drets lingüístics en l'àmbit de l'ensenyament i, en particular “el de recibir enseñanza en la lengua oficial del Estado, pues no cabe olvidar que el deber constitucional de conocer el castellano presupone la satisfacción del derecho de los ciudadanos a conocerlo a través de las enseñanzas recibidas en los estudios básicos”. Ja ho veieu. L'Estat ha de vetllar pels deures constitucionals... És curiós. Quan convé, la Constitució (la seva) és intocable, però, vés per on, si el PSOE i el PP amb la col·laboració com sempre del PSC, es posen d'acord, res no és impossible. Sobretot es posen ràpidament d'acord per limitar la nostra minsa capacitat d'autogovern.

Els últims mesos polítics, opinadors, mestres i professors han escrit molt sobre la presència del català en el nostre sistema educatiu i la necessitat de preservar la metodologia d'immersió per assegurar que tots els joves escolaritzats a Catalunya, sigui quina sigui la seva llengua d'origen, coneguin el català i s'hi puguin expressar, oralment i per escrit correctament, tant en les seves relacions personals com professionals. No insistiré avui en aquest tema. Segur, seguríssim que, malauradament, ens donaran motius per tornar-ne a parlar. Voldria cridar l'atenció sobre la realitat que viu, avui, el nostre sistema educatiu i la gravetat del fet que, tot i ser conscients de la situació, no som lliures per canviar-la.

Els últims estudis d'avaluació dels sistemes educatius a Europa ens diuen que, a Catalunya, tenim un 30% de fracàs escolar, constaten que, en matèria educativa, estem a la cua, no només dels països avançats d'Europa, sinó també de les altres comunitats de l'estat espanyol. Catalunya, que fins fa poc, havia estat capdavantera en renovació pedagògica, un model europeu a seguir, no se'n surt. Com en molts altres temes, hem dissimulat el fracàs, en nom de l'equitat hem tolerat la mediocritat i gairebé hem criminalitzat l'excel·lència. Hem de passar de dissimular el fracàs, a resoldre'l.

“És el que hi ha”, diuen. Aquesta frase és el paradigma de la submissió. És la constatació de la renúncia a lluitar per canviar qualsevol cosa. És un parany per limitar-nos la capacitat de qüestionament i d'acció.

Reagrupament ja va fer l'esforç col·lectiu de conèixer i de debatre per redactar el document per al nostre futur lliure. Hem d'insistir en aquesta tasca. Hem de buscar complicitats amb el món empresarial i econòmic. Per tirar endavant el país amb èxit hem de comptar amb joves preparats i enèrgics, hem de millorar i molt, el nostre sistema educatiu i les nostres universitats. Hem de veure la realitat com una suma de les interaccions de tots plegats, per tant, plena de possibilitats. Hem de convèncer més gent, molta més gent per tenir més força.

Tenim una llengua en perill, un sistema educatiu en caiguda lliure, un país que fa aigües. Aquesta és la realitat. La nostra responsabilitat és treballar per canviar-la.

1.338 lectures | 8 vots - valoració 10 | 2 comentaris
Valoració: 10/10 (8 vots)

Gràcies per la teva valoració!

Ja havies valorat aquesta pàgina, només pots valorar una vegada!

La teva valoració ha canviat, gràcies per contribuir!

Comentaris (2)

Només dos mesos
Ja us ho deia jo que, malauradament, hauríem de tornar a parlar de tema de la presència del castellà a l'escola. Quina paradoxa!!. S'aprova amb nocturnitat i presses la reforma de la seva constitució per fer uns canvis que han de ser efectius l'any 2020!!! i, en canvi, ens donen 2 mesos per canviar tot un projecte educatiu.
Marxem!!!
L'ensenyament és clau
M'agrada que parlis del sistema educatiu, ja era hora que algú ho fes per destacar la importància cabdal que té. Perquè en aquest país s'ha arribat a l'extrem d'ignorància tal que l'ensenyament no és vist en absolut com una prioritat, donant per fet que està molt per darrere en importància de la sanitat o l'economia. Una ximpleria letal. Per començar, és obvi que sense formació no hi haurà bons metges ni ens en sortirem econòmicament . Un país que no dóna importància a l'educació no té present ni futur. Els països avançats ho saben, i el primer que fan quan hi ha crisi és preocupar-se per l'ensenyament per tenir possibilitats de superar-la, just el contrari del que passa aquí. I com podem abocar recursos a l'ensenyament sense un estat propi, o sigui sense llibertat per decidir ni calés per executar, oi? És just això el que apunta l'admirada Teresa. Els catalans s'han espanyolitzat, el país ha perdut definitivament la brúixola. Aquest no és el país dels millors que tiren del carro. Al contrari. Aquí ocupen els millors càrrecs els grimpaires, els mediocres, els llepaculs, els de la capelleta, les tòtiles assolellades acrítiques amb el poder. Tenim unes elits pitjor que mediocres, i per tant el resultat és un poble de mentalitat mediocre. Per això guanya CiU: és el fidel reflex del país. Tenim una Catalunya covarda, mesquina, miop, estúpida... En fi, reunim tots els ingredients per enfonsar-nos en la misèria. Exactament el que està passant, i a tot drap, sense que es faci absolutament res per capgirar-ho. RIP per Catalunya. Sap molt greu.

Total 2 comentaris

Afegir Comentari

Escriu els caràcters de la imatge.

Prem aquí si no reconeixes el codi.

L'ENQUESTA DE LA SETMANA

Us sembla encertat que Artur Mas torni a cedir fent una nova tongada de retallades?
 Sí. Obeir Madrid és la manera d'aconseguir el pacte fiscal
 L'austeritat és el camí de la recuperació
 No. S'hauria hagut de plantar i denunciar l'espoli fiscal davant el Govern espanyol

PRÒXIMS ESDEVENIMENTS

BARCELONA
XERRADA : CREIEM EN LES EMPRESES?
GORKA KNÖRR

CICLE DE XERRADES :
I SI FÓSSIM UN ESTAT?

Biblioteca Jaume Fuster
(Sala Auditori)
Pl. Lesseps, 20-22
(GRÀCIA)

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
L’ESTAT PROPI PER CATALUNYA, UNA QÜESTIÓ DE SUPERVIVÈNCIA: VIABILITAT ECONÒMICA I POSSIBILITATS DE FUTUR
RAMON CARNER
MIQUEL ÀNGEL GRÀCIA
ANDREU BATLLE
MARTA CONEJOS

Sala Auditori de L'Escorxador
C/ de L'Escorxador n. 19

BARCELONA
PRESENTACIÓ DE LA INICIATIVA CIUTADANA EUROPEA
MONTSERRAT TUDELA
DAVID VINYALS

Cotxeres de Sants
Carrer de Sants, 79

BARCELONA
XERRADA : EXÈRCIT / SERVEIS D'INTEL·LIGÈNCIA / MOSSOS / POLICIES LOCALS
POL MOLES
(Especialista en Defensa i Forces Armades)

CICLE DE XERRADES :
I SI FÓSSIM UN ESTAT?

Biblioteca Jaume Fuster
(Sala Auditori)
Pl. Lesseps, 20-22
(GRÀCIA)