La revocació del mandat

"Atès que el procés sobiranista de Catalunya és inqüestionable i que ens trobem a les portes d’un esdeveniment històric de primer ordre com serà la creació de l’Estat català, crec que paga la pena d’estudiar possibles mitjans dissuasius i coercitius de la mala acció política"
Montserrat Tudela
Montserrat Tudela
Associada a Reagrupament

La crisi econòmica ha posat en evidència la manca de transparència de la democràcia real de l’Estat espanyol, alhora que han sortit un ingent nombre de casos de corrupció duta a terme per persones que havien estat elegides per a representar el poble. Atès que el procés sobiranista de Catalunya és inqüestionable i que ens trobem a les portes d’un esdeveniment històric de primer ordre com serà la creació de l’Estat català, crec que paga la pena d’estudiar possibles mitjans dissuasius i coercitius de la mala acció política que hi ha en el món. En alguns estats del continent americà existeix un recurs democràtic per al control de l’acció política de les persones elegides pel poble per a representar-les, anomenat “la revocació del mandat”, “referèndum revocatori” o “plebiscit revocatori”, que és un instrument a l’abast dels ciutadans per destituir un càrrec electe abans que acabi el seu mandat pel qual va ser elegit democràticament. És un procediment pel qual la destitució d’una persona que exerceix la política es pot realitzar des d’on rau la sobirania en qualsevol estat de dret, democràtic i social: des del poble. Per sufragi, a les urnes, els ciutadans decideixen si pot seguir o no exercint el càrrec en el qual els representa. Aquest recurs no té res a veure amb altres procediments per destituir un càrrec polític que no són a l’abast dels electors, com per exemple “l’impeachment”, mitjançant el qual es pot arribar a destituir un càrrec públic. El cas més famós és el de Richard Nixon, que va renunciar a la presidència d’EUA per tal que no tirés endavant el seu impeachment pel cas Watergate. La "revocació de mandat" tampoc no té res a veure amb la “moció de censura” que es pot dur a terme en l’Estat espanyol i en la qual no participen directament els ciutadans, dipositaris de la sobirania.

La “revocació del mandat” té una característica important que la fa única i especialment important en els temps que estem vivint: la democràcia directa. Són els mateixos ciutadans que van elegir una  persona per representar-los els quals poden destituir-lo si la seva acció ha estat incorrecte. No hi ha jutges ni processos judicials per enmig. Hi ha algú que no ha exercit la representació del poble de la manera que es va comprometre. Per exemple el no compliment del programa electoral. Tot i que depèn de cada legislació específica, el procediment és molt simple. En primer lloc el ciutadà o grup de ciutadans notifiquen formalment a l’autoritat que pertoqui la intenció d’iniciar un procediment revocatori de mandat a una persona en concret explicant-ne els motius. L’autoritat que rep la sol·licitud té un breu termini per a comunicar-ho a la persona que pot ser revocada per tal que pugui explicar els motius pels quals aquesta persona creu que no ha de tirar endavant la revocació del càrrec que ocupa. I amb aquests dos documents, el ciutadà o grup de ciutadans que ha interposat el procediment revocatori, inicia la recollida de signatures per tirar-la endavant en un termini determinat. Una vegada recollides les signatures es fa la convocatòria de la votació de la revocació de mandat. Fins i tot pot haver campanya informativa per part de les institucions enviant a casa dels votants un document amb els arguments adduïts per ambdues parts. Aquest recurs està contemplat en diversos estats dels Estats Units d’Amèrica com Washington, Califòrnia, Wisconsin, Oregon, Luisiana, Arizona, etc. i estats com Brasil, Xile, Argentina, Nicaragua, Equador, Bolívia, entre d’altres. L’abast d’aquesta mesura no és igual a tot arreu. La ciutadania pot sotmetre a revocació de mandat representants a nivell estatal i/o també al nivell municipal: alcaldes i regidors. I en alguns casos pot haver-hi una limitació temporal, és a dir, no es pot exercir ni en els primers ni darrers mesos de mandat i també es poden limitar el nombre de revocacions de mandat a les quals es pot sotmetre un representant del poble durant una mateixa legislatura. Jo no imagino en cap cas que aquesta institució democràtica pugui implantar-se a l’Estat espanyol. Però crec que el moment òptim per incloure aquesta possibilitat de participació ciutadana pot ser just en el moment de la creació d’un Estat nou. Ho esmento per si es pot considerar oportú de contemplar-la en el futur Estat català.

5.938 lectures

Comentaris (0)

Afegir Comentari

Escriu els caràcters de la imatge.

Prem aquí si no reconeixes el codi.

L'enquesta

La sentència està cuinada i ben cuinada?
 I ara... que malpensats....
 Cuinada i ben macerada...
Jordi Gomis. En memòria

Twitter Reagrupament